2015-03-31

Riktigt bra deckare till påsk 1

För ungefär femton år sedan läste jag, samtida med Nick Hornbys High Fidelity och Fever Pitch, en bok av Tony Parsons: Mannen och pojken, som jag verkligen tyckte om. Boken handlar om Harry Silver, som är i trettioårsåldern och "fortfarande ung nog för att orka vara uppe hela natten, men gammal nog att få kreditkort", som plötsligt måste bli pappa betydligt mer engagerat än vad han hade föreställt sig när hans fru lämnar honom.

Tony Parsons försvann ur mitt synfält för att nu plötsligt komma tillbaka igen med en verkligt bra deckare.
Murder Bag (EA förlag) är första boken i en tänkt trilogi om kriminalpolisen Max Wolfe vid London West End Central och andra delen kommer på engelska redan i maj och på svenska i januari 2016.
Två mord som inte alls verkar ha något med varandra att göra visar sig ha ett sammanhang 27 år tillbaka i tiden på en internatskola. Den något oberäknelige Max Wolfe utreder.
Jag tycker att boken är riktigt bra skriven och allra bäst gillar jag Parsons skildringar av familjelivet; Max Wolfe är ensamstående pappa till dottern Scout och den omöjliga hunden Stan flyttar in som kompensation för den utflyttade mamman. Det blir kul att följa framåt.
En bra bok att läsa även för den som ska åka till London, här finns många geografiska referenser.

Inga kommentarer: